Je snelle back-to-school-maaltijd

lunch op school ideen

De zomer loopt op z’n laatste benen en de kinderen moeten weer naar school. Hoe zorg je ervoor dat je in die hectiek van elke dag toch weer snel een lekkere én gezonde maaltijd op tafel zet? Met onze shortcut dinner van deze week, natuurlijk: een lekkere shoarma op basis van varkensvlees!

Ingrediënten:

-shoarmavlees,

-Turks brood of shoarmabroodjes uit de supermarkt,

-knoflooksaus (bereid of op basis van yoghurt, mayonaise, knoflook, peterselie en zout),

-groentengarnering naar keuze (bijvoorbeeld tomaten, sla en geraspte wortelen).

Stap 1: vleesbereiding

Traditionele shoarma uit het Midden-Oosten wordt gemaakt op basis van grote stukken lamsvlees aan een traag ronddraaiende metalen staak. Omdat in onze contreien uiteraard haast niemand over een oven met ingebouwd spit beschikt, koop je best vakkundig voorgesneden shoarmareepjes van hoge kwaliteit. Bij Vlees in the Box kun je bijvoorbeeld voorgemarineerde varkensshoarma bestellen, in stukjes met precies de juiste grootte.

Als je wat meer tijd hebt en liever zelf je eigen shoarma marineert, doe je dat best op basis van een pittige kruidenmengeling met koriander, nootmuskaat, paprika, zout en kerriepoeder.

Giet wat olijfolie in een koekenpan en schroei het vlees op hoog vuur dicht. Roer de reepjes regelmatig om: zo bruint het vlees egaal en vermijd je zwartgeblakerde stukjes. Terwijl je de shoarma bakt, kun je meteen aan stap twee beginnen.

Stap 2: groenten en garnering

Shoarma heeft misschien een reputatie als ongezonde studentenhap, maar een huisgemaakte kebab is net het tegenovergestelde! Je kunt je helemaal laten gaan met snelle groenten: tomaten, sla en geraspte wortelen passen prima bij een broodje varkensvlees. Snel én gezond.

Stap 3: knoflooksaus

Heb je weinig tijd, ga dan voor een knoflooksaus die je zo in de supermarkt kunt kopen. Kook je voor een aantal mensen, dan is het echter lekkerder én gezonder om snel zelf een sausje klaar te maken. Meng daarvoor twee gelijke delen (neutrale) yoghurt en mayonaise met elkaar. Is je mengsel mooi egaal, voeg dan wat knoflook, peterselie en een snuifje zout toe. Laat de saus vervolgens even rusten in de koelkast.

Stap 4: pitabroodjes

Er gaat niets boven een écht shoarmabroodje of een Turks brood van de Turkse bakker. Snij het horizontaal doormidden, besprenkel de twee helften met wat olijfolie en leg ze een tweetal minuten onder de grill.

Kun je geen Turks brood op de kop tikken? Leg dan een voorraadje voorverpakte shoarmabroodjes aan, die je net zo goed even kunt grillen. Geen tijd om te oven voor te verwarmen? Ga dan voor de shortcut en stop de platte broodjes even in de broodrooster. Bijna even lekker en véél sneller!

Stap 5: serveren

Beleg de broodjes naar wens.

Was dit recept geslaagd voor jou? Lees dan zeker ook onze blog over koken mét en voor kinderen: https://www.vlees-in-the-box.be/nl/artikel/koken-voor-kinderen-je-bengels-zullen-dol-zijn-op-dit-vlees